Felsökning

Vad gör jag om internet/telefoni/TV inte fungerar?

Om ni har problem med att era bredbandstjänster inte fungerar följer här lite råd om hur ni kan gå tillväga. Har ni mer än en tjänst (internet, tv, telefoni) och endast någon av dem slutat fungera är det troligen problem hos tjänsteleverantören, kontakta dem direkt i så fall. Är det fel på flera tjänster eller ni endast har en tjänst så följ nedanstående punkter:

  1. Börja med att kontrollera den egna utrustningen i hemmet. Lyser/blinkar lamporna på er bredbandsswitch och eventuell router som de brukar? Klicka här för bilder på Inteno och Packetfront bredbandsswitchar. Är alla nätverks- och strömkablar anslutna? Kontrollera att fiberkabel mellan uttaget i väggen och bredbandsswitch är ansluten och att den inte är skadad eller bruten. Testa även att starta om all utrustning genom att dra ut väggkontakterna en kort stund och sedan stoppa tillbaka dem, vänta några minuter och testa om det fungerar. Är det internet som inte fungerar så testa att anslut en dator med nätverkskabel direkt till bredbandsswitchen, fungerar det så tyder det på att den egna routern eller det trådlösa nätverket inte fungerar.
  2. Har ni möjlighet att kolla med en granne eller någon annan i närheten om de också har problem så är det bra. Skulle det vara så och de har en annan tjänsteleverantör är troligtvis felet inte hos tjänsteleverantören utan hos Wexnet. Hoppa i så fall över punkt 3 och gå direkt till punkt 4.
  3. Gör en felanmälan hos er tjänsteleverantör. Ofta kan de se direkt om problemet ligger hos dem.
  4. Kontakta Wexnet och tala om att ni gjort ovanstående tre (eventuellt två) punkter. Om de inte har någon känd driftstörning kan de kontrollera om de har kontakt med bredbandsswitchen i er bostad. Kundcenter Wexnet: 0470-70 33 33.
  5. Kan inte Wexnet se något fel eller om de inte får kontakt med er bredbandsswitch så kontaktar ni någon i Kvarnamåla Bredbands styrelse, det kan vara något problem i vårt nodhus eller en avgrävd fiberkabel t ex.

Om ni gör en kontrollmätning av er hastighet på internet, t ex via Bredbandskollen så är det viktigt att er dator är ansluten med nätverkskabel direkt till bredbandsswitchen för att få ett korrekt resultat. Får man ett sämre resultat när man inte är direkt ansluten till bredbandsswitchen (vilket är vanligt) så beror det på den egna utrustningen eller det trådlösa nätverket. Skulle man däremot inte komma upp i närheten av utlovad hastighet när man är direkt ansluten till bredbandsswitchen så kontakta tjänsteleverantören.

Wexnet har också en sida med frågor och svar som bl a innehåller en del tips vid felsökning och driftstörning: Wexnets frågor och svar.

Skriv gärna ut denna sida eftersom ni inte kommer åt den om ni har problem med er internetanslutning.

 

©Kvarnamåla bredband